De definitie van Fitness is in 2002 door CrossFit oprichter Greg Glassman, samengevat tot een 100 woorden:

Eat meat and vegetables, nuts and seeds, some fruit, little starch and no sugar. Keep intake to levels that will support exercise but not body fat. Practice and train major lifts: Deadlift, clean, squat, presses, C&J, and snatch. Similarly, master the basics of gymnastics: pull-ups, dips, rope climb, push-ups, sit-ups, presses to handstand, pirouettes, flips, splits, and holds. Bike, run, swim, row, etc, hard and fast. Five or six days per week mix these elements in as many combinations and patterns as creativity will allow. Routine is the enemy. Keep workouts short and intense. Regularly learn and play new sports.

Vrij vertaald:


“Eet vlees en groenten, noten en zaden, wat fruit, weinig zetmeel en geen suiker. Houd de inname op een niveau dat training ondersteunt, maar geen lichaamsvet. Oefen en train: Deadlift, clean, squat, presses, C&J en snatch. Op dezelfde oefen en train de basisprincipes van turnen: pull-ups, dips, touwklimmen, push-ups, sit-ups, press tot handstand, pirouettes, flips, splitsen en vasthouden. Fiets, ren, zwemmen, roeien, enz., Hard en snel. Meng deze elementen in zoveel combinaties en patronen als creativiteit toelaat, vijf of zes dagen per week. Routine is de vijand. Houdt trainingen kort en intens. Leer en speel regelmatig nieuwe sporten.”

Bron: http://library.crossfit.com/free/pdf/CFJ-trial.pdf