CrossFit is een evidence based (wetenschappelijk bewezen) trainingsmethodiek welke gebruikt maakt van constant gevarieerde functionele bewegingen uitgevoerd onder een (relatief) hoge intensiteit. CrossFit is er op gericht om alle denkbare gezondheidsparameters te verbeteren. De methodiek zorgt voor een constante afwisseling van trainingsparameters en oefeningen waardoor het lichaam continue wordt uitgedaagd en het lichaam zich niet aanpast aan een enkele trainingsprikkel. Hierdoor blijf je continue verbeteren en fitter worden.

Binnen de CrossFit wordt met name gebruik gemaakt van oefeningen uit het gewichtheffen, turnen en conditionele training. Hierbij wordt geen gebruik gemaakt van gefixeerde fitness apparatuur maar van losse gewichten zoals kettlebells, halterstangen, dumbbells, turnringen, ballen, pull-up bars, touwen, roeiers, airbikes, air runners etc.

Een CrossFit les wordt altijd gegeven door een gecertificeerde trainer aan een kleine groep (max. 12 personen) sporters waardoor er veel aandacht is voor de begeleiding van de sporters. Binnen een les kunnen vele facetten aan bod komen, zoals pull ups, handstand, gewichtheffen, duwen en trekken, springen, rennen, klimmen, werpen etc.

CrossFit is ontwikkeld voor iedereen, van jong tot oud kun je deelnemen aan CrossFit, daar alle oefeningen indien nodig aangepast kunnen worden aan de sporter en mogelijkheden van de sporter. Om dit nog beter te kunnen bewerkstelligen bieden wij een heel scala aan gespecialiseerde lessen (endurance, weightlifting, gymnastics, specialty en wod light)

De CrossFit methodiek richt zich op de volgende 10 kenmerken van “fitness”:

  1. Cardiovasculair en respiratoir uithoudingsvermogen
  2. Stamina
  3. Kracht
  4. Flexibiliteit
  5. Power
  6. Snelheid
  7. Coördinatie
  8. Behendigheid
  9. Balans
  10. Nauwkeurigheid

Courtesy of CrossFit Inc.

A breakdown of the three key elements of CrossFit by CrossFitHQ.